MagazínOdborné člankyErgonomie sezení na kancelářských žídlích

Ergonomie sezení na kancelářských žídlích

Často ve své práci přemýšlíte? Pak si určitě pořiďte podhlavník. Tato relaxační, výškově nastavitelná opěrka hlavy uleví hlavně vaší krční páteři. Houpací mechanika židle s možností nastavení tuhosti houpání a plynulé nastavení výšky plynovým pístem, který tlumí dosed na židli, jsou dalšími prvky, jenž zpříjemní sezení na kancelářské židli. A hlavně – vybírejte takovou kancelářskou židli, která má všechny ovládací prvky lehce dosažitelné ze sedu.

Správné sezení na kancelářské židli

Většina lidí se u pracovního stolu v kanceláři hrbí a celkově nevhodně sedí, o čemž svědčí i statistiky. Ty říkají, že 70 % populace má potíže s páteří. Je to pochopitelné. Nesprávný posed vede k bolestem zad, hlavy a krčního svalstva, způsobuje únavu a má vliv i na pracovní výkon. Pravidelné bolesti zad pak nejednoho zaměstnance přinutí navštívit lékaře a řešit to mimo jiné i pracovní neschopností, o kterou však málokdo stojí.

Člověk by měl na kancelářské židli sedět na celé hloubce sedadla s narovnaným hrudníkem, lopatky by měly směřovat dozadu dolů. Záda mají být opřená po celé délce opěradla. Kolena svírají pravý úhel a chodidla se dotýkají celou plochou podložky.

Pánev by tedy měla být o něco výše než kolena, ideálně vodorovně se zemí. Na monitor bychom měli hledět ze vzdálenosti 40 – 75 cm. Úhel mezi sedákem židle a opěradlem by nikdy neměl být menší než 90°. Stůl, respektive klávesnice a myš musejí být ve správné výšce a to tak, že ruce přitom nesmějí být ohnuty v zápěstí směrem nahoru, jinak si koledujete o syndrom karpálního tunelu. Područky podpírají pouze lokty, nikoliv zápěstí.

Jak by měla vypadat ergonomická židle?

Ergonomická židle, aby vyhověla nárokům pro zdravé sezení u pracovního stolu, má mít anatomicky tvarované opěradlo, umožňující kvalitní podpěru beder; polohovatelné područky pro lokty i komfortní sedák, který by měl být dostatečně hluboký, aby se na něj vešla celá stehenní část nohou, a zaoblený na okraji směrem dolů.

Toto všechno totiž významně ovlivňuje prokrvení dolních končetin a má vliv také na zádové svalstvo, obratle a ploténky.

Nepodceňujte výběr potahového materiálu

Rozhodně není jedno, z jakého materiálu je potah kancelářské židle. U textilie dbáme na prodyšnost látky a její snadné povrchové čištění. U umělých usní klademe důraz na to, aby materiál nebyl zdravotně závadný a aby vydržel dlouhodobé namáhání. Pro dětské židle se osvědčuje snímatelný potah opěradla, který je možné prát.

Dynamický posed pro zdravá záda

Posed na židli bude mnohem zdravější, pokud židle bude disponovat navíc synchronní mechanikou s proměnným úhlem mezi sedákem a opěrákem. Obecně to znamená, že úhel sklopení sedáku je závislý na úhlu sklopení opěráku. Na takové židli pak sedíte dynamicky a vaše svaly zad jsou neustále v pohybu. Oddálíte tímto i zdravotní potíže, které po dlouhém sezení v kanceláři zákonitě musejí přijít.

Cvičíme v kanceláři

Osm hodin sezení v kanceláři v jednom zátahu ještě nikomu na zdraví nepřidalo. Sice občas popojdete, ke kopírce nebo do kuchyňky si připravit kávu nebo čaj, ale chce to také zařadit do denního rozvrhu několik protahovacích cviků. Ty vám ztuhlou páteř procvičí během pár minut. Většina doporučovaných cviků je zaměřena na uvolnění pánve a beder, krční páteře, zápěstí a noh.

K velmi snadným cvikům, které však přinášejí celkové uvolnění, patří tzv. brániční hluboké dýchání. Nezabere vám více než 5 minut, ale budete se po něm cítit odpočatěji. Posaďte se na židli, nohy rozkročte na šířku pánve.

Vyrovnejte záda, ramena stáhněte dozadu, ruce položte volně na stehna a dlaně otočte vzhůru. Zhluboka se nadechněte, abyste nádech cítili až mezi žebry. Poté vydechněte všechen vzduch. Tento hluboký nádech a výdech 6 – 12krát zopakujte. Můžete mít zavřené oči. Správné je dýchat až dolů do břicha – svým dechem prakticky kopírujete dráhu páteře.

Posaďte se jako závodník

Když už musíte v kancelářské židli trávit sezením tolik hodin, měli byste alespoň sedět na takové, díky níž se budete cítit pohodlně a bolest zad bude pro vás neznámé slovo. Pro dlouhodobou práci na počítači odborníci doporučují židli se synchronní mechanikou v designu inspirovaném závodními sedačkami. Speciální opěrák si můžete zaaretovat až ve 20 různých polohách, židli si díky kvalitnímu plynovému pístu snadno výškově nastavíte.

Synchronní mechanika má skvělé ergonomické vlastnosti a oproti klasickým mechanikám nabízí mnohem zdravější sezení. Taková kancelářská židle je vhodná nejen pro mladé teenagery, zapálené do hraní počítačových her, ale také pro všechny pracovníky s mladou myslí, které baví si zahrát na profesionální závodníky.

Nákupní rádce
  • Všechny novinky jako první
  • Limitované akce
  • Nepřijdete o slevy

Mohlo by vás zajímat

Aktuálně trendy

Další související články k přečtení:

Uvítáme vaše připomínky k obsahu stránky
Více v Odborné članky
Na co v kanceláři nesmíme zapomenout?

V kanceláři se toho najde spousta, je-li dobře vybavená. Kromě...

Zavřít